RC modely
V roce 2005 jsem si koupil RC set modelu Accipiter Badius, na kterém jsem se učil. Je to vcelku spolehlivý model a dost vydrží. Po jedné sozóně dost aktivního létání odešly dva akupaky, které jsem pořizoval s modelem a při koupy nových jsem narazil na velký problém s jejich přeskladováním. Jejich vnitřní odpor byl značný a při plném odběru motorku (5A) byl již tak velký pokles napětí, že regulátor vypínal po 1-3 minutách chodu, nebo ihned po spuštění motorku naplno. Původní akumulátory jsem proto zavrhnul a do modelu jsem zabudoval střídavý regulátor s motorem BM2410-12 a sklopnou vrtulí 9x5. Pro napájení jsem zvolil 2x Li-Pol akumulátor 1300mAh. Po úpravě vypadá model poněkud podivně, motor bylo nutné dát kvůli dodržení těžiště až na předek letadla, ale stojí to za to. Je to úplně jiné letadlo, letové časy se pohybují až okolo 45 minut, což je naprosto úžasné.
Před úpravou.
Po úpravě.
Butter Cup je letadlo, které jsem postavil z desek polystyrenu dle plánu staženého z internetu. Oproti původnímu návrhu jsem rozšířil trup. Desky jsem získal rozřezáním krabice od modelu Accipiter Badius. Toto letadlo již vyžaduje trošku zkušeností. V současné době mám v modelu motorek z CD s kuličkovými ložisky a s vrtulí 5x4. Při maximálním odběru 8A stoupá model pod úhlem 45° a během pár vteřin je schopen nastoupat do více jak 100m. Baterie používám 2x Li-Pol. Hmotnost letadla je do 300g. Letadlo zvládá i jednoduché prvky akrobacie, ale křídla dost trpí, už jsem je musel vyztužit po celé délce. S letadlem jsem mnohokrát havaroval, zatím šlo vše opravit. Video z létání zde a zde.
Akrob je postaven též dle plánku na internetu. Jako pohon jsem nejprve použil střídavý motorek z CD s převodovkou 1:4,5 s tří nebo čtyřlistou vrtulí FSK. Model je velmi klidný. S motorkem z CD a převodovkou byl však svižný jenom po začátku, jak se vybíjel akumulátor, tak začínal chybět výkon. To mi nevyhovovalo, takže jsem do Akroba zabudoval BM2410-12 s vrtulí napřímo. Po zabudování se model změnil k nepoznání. Jenom budu muset pilovat přistávání. Model je přece jenom trošku rychlejší a těžší a vrtule bohužel tvrdší přistání moc neodpouští. Vrtule FSK je perfektní, ale středy má naprosto poddimenzované a tak si je odlévám sám a jejich zničení tolik nebolí.
Letadlo se starým motorkem.
Finální podoba s novým motorkem.
Největším modelem, se kterým létám, je větroň Orion, který otec postavil v roce 1979 !!! Původně byl na spalovák 1,5ccm, nyní je předělán na pohon motorem Speed 600. Při hmotnosti 1800g a rozpětí 2400mm je to něco jiného, než předchozí letadla, bohužel motor baterky vycucá za pár minut a tak to na žádné dlouhé polétání není. Plánujeme přestavbu na nějaký stříďák a Li-Pol akumulátory, váha by měla jít dolů a mělo by se to zlepšit. Po přestavbě klesla váha na 1500g, polétání s ním bylo naprosto úchvatné, ale při třetím letu přestal reagovat na ovládání a majestátně odletěl a to bylo naposledy, co jsme ho viděli. Mrzí mě to moc, vždyť to letadlo bylo jenom o 4 roky mladší než já a skoro 30 let čekalo uschováno na půdě na takový konec. Škoda. Kdyby ho někdo náhodou našel, dejte prosím vědět. Letělo na severozápad od vesničky Rychnov u Krouny.
Vrtulníček WASP v.1. bylo vykročení špatným směrem. Z části mojí vinou a z části vinou nekvalitních komponentů - špatná deska s regulátory, špatný zadní motorek, špatná serva. Vrtulník je zatím u ledu, ale třeba se k němu jednou vrátím.
Brigadýr L60 jsem asi před 20 lety dostal jako dárek k vánocům. Původně to byl pouze volný model na CO2 motorek. řadu let ležel s potrhaným potahem křídla na skříni až se mi ho zželelo a předělal jsem ho na RC ovládání s pohonem na střídavý motorek. K mému velkému překvapení moc pěkně létá. Váha po předělání cca 170g i s baterií. Ještě chybí nějaká povrchovka.
B2 se mi vždycky líbila a tak jsem si ji postavil. Letadlo bylo hotové za 1 víkend, ale dobu trvalo osazení elektronikou. Zalétávání bylo hodně bolestivé, protože jsem neměl ani tušení, jak se létá s deltou a že elevony musí být v neutrálu mírně nahorů. Po nastavení se s modelem létá opravdu krásně, ale musí se dát pozor na ztrátu rychlosti, to pak přechází do vývrtky. Ještě musím dodělat kryt motoru, aby to ve vzduchu nebrzdilo. Napájení 2xLi-Pol váha 400g s baterií. Letadlo je vyrobené z polystyrénových desek, které byly původně určené jako nástěnka. Po potažení modelářským papírem natřeno barvou Sokrates - barva je namíchána z modré, černé a bílé barvy.
Regulátor a motorek z modelu Accipiter Badius jsem použil v modelu vodního kluzáku, který jsem postavil jen tak, abych si mohl se synem zajezdit s lodičkou na rybníce. Je to obroušený kus polystyrénu potažený papírem a natřený vodou ředitělnou barvou Sokrates. Jezdí vcelku rychle.
AN-2 je zatím poslední přírůstek do rodiny, asi mi dala nejvíce zabrat. Bez křidélek vůbec nezatáčí, takže jsem je musel dodělat. Váha něco málo přes 500g. S povrchovkou jsem ji ještě netestoval, snad se váha moc nezvedla. Plánuji použít 3xLi-Pol, s dvoučlánkem to dost žere. Andula je vyrobena ze zeleného polystyrenu pod plovoucí podlahy, je potáhnutá modelářským papírem a natřená vodou ředitelnou barvou Sokrates - s barvou mám dobré zkušenosti na vodním kluzáku, je voděodolná a zdravotně nezávadná - má certifikát na barvení dětských hraček.
Corsair F4U jsem koupil v místní modelářské
prodejně, kam jsem si šel koupit zcela něco jiného a padl
mi do oka. Byl po havárii, výškovka byla
ulomená a v přední části letadla bylo vidět, že je
slepené. Ale i přes to vypadalo letadlo pěkně, bylo
slepené z polystyrénových dílů
vyřezaných NC řezačkou. Opravil jsem ho, osadil výbavou a
šel jsem létat. Letadlo nechtělo zatáčet
doprava a při zatočení doleva se naklonilo a nedalo se udržet ve
vzduchu. Let jsem ukončil pádem a lepením uražené
přední části. Každopádně to vypadalo nadějně.
Dodělal jsem křidélka, serva jsem vlepil přímo do
křídel. Každé křidélko má vlastní
servo. Po této úpravě je model perfektně řiditelný
a vcelku svižný. Po zalétání jsem ho
polepil modelářským papírem a natřel barvou
Sokrates. Hvězdy jsou vystřížené z
křídového papíru a nalepeny disperzním
lepidlem.